Pagina's

zaterdag 2 augustus 2014

Naaikast, eindelijk !

Het frustreerde mij al een tijdje dat ik mijn naaimachine en sinds kort ook overlock telkens in en uit de kast moest halen. Deze is maar zeer nipt gepast voor mijn machines met als resultaat dat er regelmatig iets bleef hangen, of dat de draden van de overlock afbraken.
Mijn kast werd gewoon ook te klein om al mijn naai toebehoren nog in kwijt te kunnen, dus er moest een oplossing gezocht worden.

Na een leuke voormiddag op de markt besloot ik een uitstapje naar Ikea te maken.

De kindjes werden vakkundig bezig gehouden in Kinderland zodat ik rustig kon rondkijken wat de beste oplossing was voor mijn probleem. 
Origineel was ik gegaan om zo een rolkarretje te kopen met 3 schappen op ... maar toen begon ik na te denken over waar ik het ding zou gaan zetten: tussen de dressoir en het park van de baby's ... 

Een open wagentje leek mij plots dan ook geen geschikte oplossing meer, en ik besloot te gaan voor een gesloten kastje. 

En dan begon de zoektocht, niet te groot en niet te klein, niet te smal maar toch diep genoeg. Beide toestellen moesten erop kunnen en liefst ook nog wat extra kleinigheden ... In de Ikea Jungle (er liep zoveel volk, niet normaal !!) belande ik uiteindelijk bij een mooi zwart kastje. Eentje waar je legplanken kon insteken, maar evengoed ook de bekende Ikea bakken. Niet te groot, maar duidelijk groot genoeg!


Nu moet ik wel zeggen dat het kastje ondersteboven staat, op deze manier had ik bovenaan nog een extra bakje waar ik iets in kwijt kon. Ook de uiteindelijke indeling is intussen al wat veranderd, zo staat de grote naaikoffer toch in de kast maar liggen mijn magazines, boeken en uitgetekende patronen nu bij in de kast.


Zoals jullie zien staat het kastje dus naast een park, langs de zijkant zullen de kleine baby's er dus niet meer kunnen aan prutsen. Maar uiteraard is de voorkant wel open, en is een naaimachine geen speelgoed voor rondkruipende peutertjes ... Eerste idee was om er een gordijntje voor te hangen, maar dit biedt helaas onvoldoende bescherming tegen de grijpgrage handjes. Toen bedacht ik dat ik er een deurtje zou kunnen aanmaken, maar das dan een projectje voor mijn man en zou dus wel een tijdje kunnen duren terwijl er na het weekend al nieuwsgierige ukkies rond snuffelen in huis. 

Dus heb ik tenslotte het kastje opgemeten, een grote lap stof genomen waar ik een rokje van mezelf van zou gaan maken en ik heb een hoes gemaakt om over het kastje te trekken wanneer de ukkies rondlopen.
Dit kunnen ze niet makkelijk opentrekken, ze kunnen het er ook niet aftrekken. Het is lang genoeg om vooraan onder de rand te steken zodat ze het niet omhoog kunnen duwen, en het is netjes. 
Alleen jammer dat ik net wat stof te kort had om het hele ding in 1 stof te maken ;-)


In de week overdag zal het er dus zo uitzien, maar eens ik aan het naaien ben en in de weekends gaat de hoes toch netjes de kast in, zodat ik ten volle kan genieten van mijn 2 heerlijke machines die daar zo staan te glimmen en te wachten op een volgend project. 



1 opmerking: